JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Compact PCI tillåter kortbyte i flykten
Nya specifikationer tas fram efterhand

Kappkörningen i bussvärlden fortsätter. Compact PCI kommer att knappa in på VME, men migrationsprocessen tar tid. Speciellt inom försvarsindustrin som förmodligen kommer att behålla VME-bussen många år till.
Compact PCI är fortfarande bara barnet, och nya specifikationer utvecklas efterhand. Under hösten kom den första programvaruspecifikationen från standardiseringsorganisationen PICMG (PCI Industrial Computer Manufacturers Group). Specifikationen heter Compact PCI Hot Swap Infrastructure Interface Specification och innebär att man kan byta kort och komponenter under drift.

Infrastrukturen och operativsystemet för Hot Swap samverkar med logistikstyrningen, och ombesörjer inkoppling och urkoppling av dotterkort. Kärnan definierar hårdvaru- och operativsystemsoberoende gränssnitt för att konvertera Hot Swaps infrastruktur till andra plattformar. Idag stöder Hot Swap-specifikationen Windows NT, Windows 2000 samt Linux.

Compact PCI stödjer både standardoperativsystem och realtidsoperativsystem.

- 1998 var Windows NT vanligaste OS och Wind Rivers VxWorks vanligaste RTOS både för PCI- och för VME-plattformen. Allt tyder på att utvecklingen blir densamma för Compact PCI. Med tillägget att Linux är på frammarsch för alla plattformar.

Det säger Mikkel Helweg, produktchef på Data Respons. Data Respons är ett nordiskt företag inriktat på utveckling och försäljning av inbyggda system och realtidssystem.

Oerhört driftsäker

Standardiseringsorganisationen PICMG har drygt femhundra medlemmar. Ett av de dominerande medlemsföretagen är Motorola Computer Group. Ett mycket konkret exempel på det är att organisationens ordförande kommer från Motorola.

Motorola har nyligen utvecklat något de kallar för Advanced High Availability Software, eller enbart HA. High Availability innebär 99,999 procents driftsäkerhet, eller maximalt fem minuters spilltid med både schemalagda och spontana driftstopp inräknade.

Motorolas HA-konfigurering och händelsestyrning har hittills funnits för Linux, men går nu att porta både till Windows 2000 och till Wind Rivers nya realtidsoperativ VxWorks AE (tidigare Cirrus). Stöd för LynxOS från LynuxWorks finns än så länge bara på planeringsstadiet.

Motorolas bakplanslösning baserad på IP omfattar ett rack med 21 platser för Compact PCI-kort, och tillägg för en H110-buss för datortelefoni. Den stora marknaden för företagets systemlösningar är idag telekom.

- Idag blir PCI-bussen väldigt nedlastad om man kör mycket trafik. Då har man haft sekundärbussen för telekom, H110, men den är inte alltid lämpad. Utvecklingen går mer och mer mot IP-baserade nät inom telekom, säger Pär Johnsson på Motorola.

- Vi har lagt IP-bussen i bakplanet. Den klarar 20 Gbit/s, och går mot 200 Gbit/s. Det går att kombinera olika telekomutrustningar in i ett och samma chassi, vilket blir betydligt billigare än separata lösningar.

VME fortfarande vanligast

Utvecklingen kring VME är också spännande. Flitens lampa lyser hos VME-företagens egen samarbets- och standardiseringsorganisation Vita, VME Industry Trade Association, som har många nya specifikationer på gång. Exempel är systemhanteringsbussar och PIM-kort.

VME har funnits sedan 1980 och tillhör de allra äldsta bussarna, samtidigt som den än så länge fortsättar att vara den mest utbredda arkitekturen. Rapporten "European Embedded Board Market Report" publicerades tidigare i år och är författad av den tidigare Motorola-medarbetaren Lars-Johan Larsson. Han hävdar att den europeiska marknaden för att köpa bussar direkt från hyllan kommer att vara större för VME än för Compact PCI, åtminstone till och med nästa år.

- Migrationsprocessen tar tid, speciellt inom försvarsindustrin som förmodligen kommer att behålla VME-bussen många år till, eftersom de oftast anser att robusthet, pålitlighet och befintliga leverantörsavtal är viktigare än hög bandbredd, säger Mikkel Helweg på Data Respons.

Först hybridlösningar

Infiniband är ett annat relativt nytt initiativ i bussvärlden som stöds av Intel, Microsoft och ett antal pc-tillverkare. Målet är att skapa en standard för IO-teknik baserad på en intelligent kopplingsväv (switched fabric).

Organisationen har idag drygt 80 medlemsföretag och leds av en styrgrupp bestående av representanter från Compaq, Dell, Hewlett-Packard, IBM, Intel, Microsoft och Sun Microsystems.

- Varje ny buss som når marknaden måste omfattas av samma stöd och kompetens som VME och Compact PCI innan den får sitt genombrott, säger Mikkel Helweg.

- Vi kommer inte att se några rena Infiniband eller PCI-X-produkter inom industrin på länge än. Först kommer det hybridlösningar. PICMG håller på att utveckla en PCI-X-kompatibel Compact PCI-lösning.

PCI-X är en 64-bitars teknik som arbetar med klockfrekvensen 133 MHz och använder ett utökat protokoll för effektivare dataöverföring. Det är en vidareutveckling av PCI-busstekniken, och bakåtkompatibel med PCI.


Torun Bager
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)