JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 12 december 2019 VECKA 50

Förnybar energi, stark IT- och fordonsbransch, kraftigt stöd för elektrifiering, tysk ingenjörskonst – och en allmänt välkomnande attityd. Det är några av skälen till att amerikanska elbilstillverkaren Tesla väljer att lägga sin första europeiska fabrik i Tyskland. 

Teslas vd Elon Musk satte i tisdags till sist ner foten i frågan om var Teslas första europeiska gigafabrik skulle ligga. Det blev i kommunen Grünheide i Tyskland, en timme sydöst om Berlin.

Avslöjandet kom inte via Twitter den här gången – Elon Musks favoritkanal – utan Elon Musk levererade det från scenen i samband med att han mottog den tyska tidningen Auto Bilds utmärkelse Gyllene ratten  (Das Goldene Lenkrad) för Tesla Model 3. 

– Alla vet att tysk ingenjörskonst är enastående, inget snack som saken. Det är en av orsakerna till att vi lägger ”Gigafabrik Europa” i Tyskland, sade han.

Elon Musk kallar sina anläggningar gigafabriker eftersom deras omsättning av batterier mäts i gigawattimmar. Han kunde inte svara på följdfrågan exakt var fabriken skulle ligga. Den uppgiften har tillkommit senare. 

Gigafabrik Europa börjar byggas nästa år och ska  inleda produktion i slutet av år 2021. Model Y blir det märke som kommer att rulla av bandet först. Planen på sikt – som med alla Teslas gigafabriker – är att hela kedjan från battericeller till färdiga bilar ska produceras på plats i Grünheide.

Dessutom ska Tesla bygga en utvecklingsavdelning i Berlin, nära den nya flygplats som byggs där. 

Elon Musk har öppet diskuterat en Gigafactory Europe sedan år 2015. Det är logistisk enklast, miljövänligast och mest ekonomiskt – inte bara med avseende på tullar – att producera bilar på plats där de ska säljas. 

Att USA:s president hotat Tyskland med handelstullar på tyska bilar har säkert bidragit till att flytta upp Gigafabrik Europa på dagordningen.  Samma gällde för Gigafabrik Shanghai, på grund av att handelskriget mellan Kina och USA fördyrade bilimport till Kina.

Förbundslandet Brandenburgs ministerpresident Dietmar Woidke har berättat att han uppvaktat Tesla ”mycket länge” för få fabriken till sin region. 

Enligt Tysklands finans- och energiminister Peter Altmaier har inga subventioner diskuterats, ”ännu”.

– Om Tesla investerar i Tyskland, och skapar jobb här, så kommer det så klart att behandlas på precis som alla andra företag inom fordonsindustrin, säger han.

Teslas val av Tyskland är en tröst efter att tysk bilindustri på senare år drabbats av motgångar.  BMW och Mercedes har valt bort Tyskland för nya fabriker och istället lagt dem i Ungern. Tyska Volkswagens utsläppsskandal – företaget fuskade i mätningar –  fick kostsamma konsekvenser i pengar och i anseende.

Volkswagen har idag gått in med hull och hår för att snabbt elektrifiera sin fordonsflotta och röster hörs att Teslas tyska lokalisering kommer att ytterligare skynda på den utvecklingen.

Vd för Volkswagen Group, Herbert Diess, har upprepade gånger hyllat Tesla som den som drog igång elektrifieringen. Han deltog på scenen när Elon Musk fick Den gyllene ratten.

– Tesla är viktig för oss. Elon har demonstrerat att konceptet fungerar. Kunderna gillar sina elbilar. Men nu tror vi att vi kommer att kunna ge er en match, sade han.

Elon Musk komplimerade tillbaka med att tyska bilar var världsledande och VW inte låg långt efter hans Teslabilar.

Storbritannien var en kandidat för Gigafabrik Europe, avslöjar Elon Musk. Men det föll på Brexit. Tre år efter Storbritanniens beslut att lämna EU finns fortfarande inga avtal på plats om hur integrerad landets marknad kommer att vara med EU.

– Brexit gjorde det för riskabelt att sätta upp en giagabrik i Storbritannien, säger Elon Musk till nyhetssajten Auto Express.

I Tyskland behandlas fordonsindustrin väl. Särskilt den elektrifierade. Landet har satt upp en fond på en miljard euro som ska investeras i tysk batteritillverkning. Dessutom kommer Tyskland att finansiera ett utvecklingscenter för batteriproduktion. 

Batterierna är elbilens kanske mest centrala komponent. De bestämmer räckvidd och vikt och står idag för mellan en tredjedel och hälften av kostnaden. 

Priset kommer under kommande år att sjunka och dra ner inköpspriset på nya elbilar under inköpspriset på fossilbilar. Det beror på att nya batterifabriker skjuter upp som svampar i Europa från etablerade tillverkare och från nya konsortier och aktörer. Det beror i sin tur på en väntad dramatisk tillväxt av antalet elbilar. Alla har numera annonserat kommande rena elbilar.

Lönekostnaden i Grünheide blir klart högre än i Freemont, USA, där snittlönen är 18 dollar att jämföra med minimilönen 30 dollar i Tyskland. 

Elon Musk är känd för bråk med facket i Freemont. Tyska socialistiska partiet Der Linke som sitter i Brandenburgs förbundsstatsregering, har deklarerat det är berett att diskutera subventioner till Tesla bara under förutsättning att företaget följer kollektivlöneavtal och accepterar personalrepresentation i styrelsen, ”från dag ett”.

Bilproduktion är högt automatiserad så kostnaden för arbetskraft är en mindre betydelsefull faktor. Rena batteribilar har en mindre komplex konstruktion med betydligt färre komponenter – kring 200 i drivlinan att jämföra med kring 1400 för bensinbilar – och med motsvarande krympning av tillverkningstiden.

Teslas investeringar väntas ge 6000–7000 nya direkta arbetstillfällen. Kanske 10 000 inräknat indirekta jobb. Tysklands finansminister Peter Altmaier säger att han uppfattar valet av Tyskland som ett erkännande av landets ställning som fordonshubb. 

– Vi tror att det här ger oss chansen att under de kommande åren bli ett viktigt internationellt centrum för denna framtidsorienterade sektor.

Brandenburg ligger i perifierin av Tysklands fordonsindustri. Det finns fem förbundsstater med tio gånger högre densitet av fordonsindustriarbetare än Brandenburg. Däremot finns här en hög andel IT- och teknikjobb och för ett elbilsföretag som Tesla är det kanske viktigare än klassisk bilindustri, konstaterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Tyskland har haft som mål att ha en miljon elbilar på vägarna nästa år. Det målet kommer inte att nås. Förra månaden ökade landet bland annat därför maxbeloppet på sina subventioner av elbilar från 4000 till 6000 euro och förlängde giltigheten till år 2025.

Tyskland har under några år kraftigt satsat på förnybar energi. Också detta är en viktig faktor för Elon Musks val av Tyskland. Han köpte en gång Tesla med avfossilisering av fordon som affärsidé – för miljöns skull och för att han trodde att oljan skulle ta slut.

– Tesla är ett företag som vill att all dess energi uteslutande ska komma från förnybar energi och Tyskland är ett land som har satt upp ett klart mål för detta, heter det i ett uttalande från Tysklands miljödepartement.

Teslas första  gigafabrik utanför USA, den i Shanghai, har just fått produktionstillstånd. Kanske är det orsaken till att Elon Musk i tisdags kände sig mogen att börja tala om nästa kapitel i sin plan på att styra över världens fordonstrafik till elektricitet?

Den kinesiska gigafabriken byggdes på rekordtid – mindre än ett år – och kommer att starta skarp tillverkning vilken dag som helst. Kinesiska journalister har fått köra provexemplar och en av dem hyllade kvaliteten som klart bättre än de Teslor som landet idag importerar från USA. Exempelvis är passningen mellan delar bättre vilket är både snyggare och sänker bullret som kommer in i bilen utifrån. I Kina levereras batterierna initialt från bland annat LG Chem och CATL. Fabrikens egen byggnad för batteriproduktion började uppföras för bara ett par veckor sedan.

Tesla kommer att ha levererat mellan 360 000 och 400 000 fordon under 2019. Som jämförelse ligger VW:s årsvolym på drygt 6 miljoner.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)