JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
lördag 21 september 2019 VECKA 38

När batteriet i en elbil sjunkit till 80 procent av sin laddkapacitet bör det plockas ut och återanvändas i energilager. Det anser Kina och tar fram reglering för hur den proceduren ska gå till.

Ett problem som måste adresseras är att battericellerna kan befinna sig i väldigt olika tillstånd och därmed vara kostsamma att pussla samman till robusta och effektiva moduler.

De begagnade battericellerna i en modul behöver ha ungefär samma laddkapacitet och spänning för att vara effektiva. Att undersöka dessa egenskaper kompliceras idag av att olika tillverkare använder olika material, olika kombinationer av serie- och parallellkoppling och olika typer av batteripaket.

Undersökningen kan bli så kostsam att det kan vara billigare att tillverka helt nya batteripack till energilager än att återanvända elbilsbatterier.

Om inte granskningen är noggrann blir batteriet inte bara ineffektivt utan löper också en ökad risk att explodera.


BILD: Wikimedia-användaren Mariordo 

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)